Hume City FC

Hume City FC

Official Website
21 July, 2017
GALATASARAY'A AVRUPA KAPISI KAPANDI !      BEŞİKTAŞ ÇİN'DE KAYBETTİ      BİR ALTIN FUTBOL FELSEFESİ      EYALET LİGLERİNDE İKİ TAKIMIMIZ KAFAYA OYNUYOR !      "ERSAN GÜLÜM" ADELAİDE UNİTED TAKIMINA TRANSFER OLDU      BURASI TÜRKİYE !      

KÜLTÜR/SANAT

AVUSTRALYA POSTASI

avustralya-postasi

www.avustralyapostasi.com

'İKİMİZİN YERİNE' İZLEMEYE DEĞER



Nov 4, 2016 - 2:00am

İstanbul'da Ekşi Elmalar'dan sonraki ikinci film olan  İkimizin Yerine'yi geçmişte bende büyük hatırası olan Kadıköy Rex Sinemasında izleme olanağı buldum.
46 yıl öncesinde olduğu gibi sinema binasının tam karşı yakasında bulunan Petek büfede tarihi "2 artist bir ayran" menüsünü yedikten sonra sinema koltuğundaki yerimi aldım.
Film çıkışı damağımda kalan orta şekerli sinema hazzımı, evde diz üstümün klavyesinde film hakkında çıkan eleştirilerle karşılaştırdığımda pek de haksız olmadığımı anladım.
Sonuçta siz sevgili okurlarım için film hakkında aşağıda düzenlediğim yazıyı her zaman olduğu gibi gene sizlerle paylaşıyorum.

Sinema sanatı ile ilgilenen ve takip edenlerin bildiği gibi ‘ana akım’ diye adlandırılan sinema türü, genelde sinema eleştirmenlerinin ağırlıklı olarak muhafazakâr anlayışı ifade eder.
Bu anlayış, yapıldığı ülkenin kültürel durumuna göre kimi tutucu kaymalar olsa da aşkın dönüp dolaşıp bir yuva kurmaya indirgendiği, ailenin yüceltilip geleneksel kadın ve erkek rollerinin yerli yerine oturtulduğu filmler silsilesini ihtiva eder.
Bu anlamda geçenlerde gösterime giren “İkimizin Yerine”filmi, içinde bulunduğumuz dönem için oldukça cesur bir hikaye anlatıyor ve bu yönüyle de ana akımın genel çizgilerinden ayrılıyor.
Film, 18 yaşındaki üniversiteye hazırlanan Çiçek’in hikayesini anlatıyor.
Küçük bir kasabada ailesiyle birlikte yaşayan Çiçek, annesinin kendisine biçtiği hayatı yaşamaya zorlanırken, bir yandan da kendi yolunu bulmaya çalışıyor.
Kasabaya yeni gelen edebiyat öğretmeni Doğan ile tanışması, ilk aşka yelken açması hayatını tümden değiştiriyor.
Ancak, ailenin geçmişindeki büyük bir sır Çiçek ile Doğan’ın ilişkisinin nasıl bir yol izleyeceğini de belirliyor bir noktadan sonra.
Buna rağmen filmin ilginç ve kuvvetli tarafları da var.
Bana göre bu kuvvetli taraflarda yönetmenin gözünde özellikle de kadın karakterlere yaklaşımı biraz değil bayağı abartılmış.
Bir kasabada 18 yaşındaki bir kız, ülke genelindeki muhafazakârlığa, kasaba ahlakına prim vermeden kendi ayakları üzerinde durmaya çalışması, hayatlarıyla ilgili kararlar almakta cesur davranması, erkeklerle ilişkilerini kendileri belirmek isteyen, gerektiğinde içki de içmesi, yeri geldiğinde küfür etmesi, 18 yaşında evlenecekse de buna kendisi karar veren güçlü kadınları anlatması, erkeklerin arka plana itildiği, kadınların iyi ve kötü anlamda öne çıkarılıp hikayenin merkezine oturtulduğu cesur bir hikaye olan “İkimizin Yerine” filmi gene bana göre bilim kurgu yani hayal üstü olarak görülmelidir diye düşünüyorum.
Ancak film, Türkiye’de sanat sinemasının bile çoğu noktada cesaret edemediği bir biçimde “ailenin en büyük kötülük merkezi” olduğunu filmin finaline doğru söyletebilecek, bir kadının kendini var edebilmesi için ailesini geride bırakması gerektiğini dillendirebilecek kadar da cesur.
Ama filmin sonunda her şeyin açığa çıktığı aile sırrının gerçekliğine inanmak, insana “bu kadar da olmaz” dedirttirecek türden.
Bu yüzden bu sırrın parçası olan anne-baba ve filmin esas çocuğu Doğan inandırıcılıktan uzak duruyor.
Sinema seyircisi esas kızın aşkına ne kadar inanıyorsa, Doğan’a inanmakta zorlanıyor.
Seyirciyi filme bağlaması düşünülen sır havada kaldığı için anne ve babanın filmde ne iş yaptığını anlamakta zorlanıyor.
Orhan Veli’den Nazım Hikmet’ten Ahmet Telli’den şiirler Çiçek’in dilinde anlam kazanırken Doğan’ın ağzında tekdüze, anlamsız duruyor.
Bu anlamda son dönemin öne çıkan oyuncusu Serenay Sarıkaya, film yönetmeninin verdiği görevi yerine getiriyor.
Esas oğlan Nejat İşler ise yaşadığı hastalık neticesi sinemadan uzun süre ayrı kaldığı için esas kıza nazaran sönük kalıyor.
Anne-babayı canlandıran Zerrin Tekindor ve İştar Gökseven ikna edici olmayan bir sırrın ne kadar da büyük olduğunu anlatmak için rollerini abartılı oynamak zorunda kalıyor. Özgür Emre Yıldırım’ın canlandırdığı mahalle bakkalı Kudret’in sahiciliği, Çiçek’in arkadaşları Ceylan ve Sevil’in enerjisi bu yapay bir dramanın içinde boğulup kalıyor.
Ana akım sinemanın üzerindeki seyirci baskısı kimi zaman ‘çok iyi’ olabilecek filmleri akamete uğratıyor burada olduğu gibi.
Seyirciyi kahkahaya boğmak ya da zırıl zırıl ağlatmak gerektiğine dair genel kabul filmlerin senaryolarını da belirliyor.
Taşralı genç bir kadının etrafındaki muhafazakârlığa kafa tutarak kendini var etme mücadelesine sıkı sıkıya tutunup bambaşka bir noktaya gidebilecek olan film, dizilerden kalma yapay drama yaratma kaygılarına kurban ediliyor.

ORİJİNAL ADI İkimizin Yerine
YÖNETMEN Umur Turagay
OYUNCULAR Nejat İşler, Serenay Sarıkaya, Zerrin Tekindor, İştar Gökseven, Özgür Emre Yıldırım, Aslı Bekiroğlu, Merve Çağıran
YAPIM 2016 Türkiye
SÜRE 126 dk.